Thursday, July 22, 2010

Taklimat 1Malaysia Bergema di Universiti Malaya


22 Julai, Universiti Malaya : Pentadbiran Kerajaan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah memperkenalkan konsep ‘1Malaysia’ yang menggunakan slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ yang mana pelbagai reaksi telah diterima oleh seluruh rakyat semenjak ia diperkenalkan beberapa tahun lalu.

Ada yang bersetuju dengan konsep ini yang dilihat sesuai dengan jumlah penduduk Malaysia yang pelbagai kaum dan bangsa namun ada juga yang mempertikaikan kerana dikatakan menjalinkan kerjasama dan perjanjian dengan kerajaan Benjamin Netanyahu berikutan konsep sama yang dipakai kerajaan Israel iaitu ‘One Israel’.

Pelbagai usaha dan alternatif dibuat oleh kerajaan untuk menjelaskan kepada rakyat tentang konsep ini. Tidak ketinggalan juga golongan mahasiswa yang sering bersilih ganti di sesebuah IPTA/IPTS di seluruh negara saban tahun.

Semalam, satu taklimat berkenaan 1Malaysia telah diatur oleh kerajaan dengan Universiti Malaya. Taklimat 1Malaysia itu diadakan di Auditorium Kompleks Perdanasiswa, Universiti Malaya bermula pukul 9 malam. Tetamu khas yang diamanahkan untuk menyampaikan amanat tersebut adalah setiausaha politik PM Datuk Seri Najib, Dato’ Sahlan.

Hal Ehwal Pelajar UM telah mewajibkan kesemua mahasiswa baru serta pembantu mahasiswa sesi 2010/2011 datang ke taklimat tersebut dan pengangkutan bas telah disediakan beberapa buah oleh pihak universiti untuk memudahkan pergerakan mahasiswa namun UMtoday mendapati hanya sebahagian mahasiswa yang hadir.

UMtoday ketika menghubungi Timb. Naib Canselor HEPA UM untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara ini namun gagal apabila tiada respon diberikan. Perkara ini dilihat adalah satu diksriminasi terhadap mahasiswa kerana sebelum ini pernah berlaku beberapa orang mahasiswa dihadapkan ke mahkamah universiti atau Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) atas tuduhan menjemput wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) ke universiti untuk menghadiri atau merasmikan sesuatu program. - UMtoday.

No comments:

Post a Comment