Wednesday, July 21, 2010

Ayahanda Naib Canselor Sokong Inisiatif PMIUM


21 Julai, Universiti Malaya : “Peraturan ini dibuat selaras dengan peruntukan Kaedah 26, Kaedah-Kaedah Universiti Malaya (Tatatertib Pelajar) 1999. Peraturan ini bertujuan memberi garis panduan mengenai tatacara berpakaian dan penampilan diri yang sesuai untuk dipatuhi oleh semua pelajar Universiti Malaya.” – Hal Ehwal Pelajar Universiti Malaya.

Titik tolak berhubung perkara di atas, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) Sesi 2010/2011 telah mengambil langkah bijak dengan memperkenalkan “Kempen Pakaian Beretika” untuk memupuk kesedaran seluruh mahasiswa tentang pentingnya pemakaian yang sesuai dan beretika ketika berada di kampus.

Dengan inisiatif ini, PMIUM telah mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan Yang Berbahagia Ayahanda Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Ghauth Jasmon untuk mendapat respon daripada ayahanda selain membincangkan beberapa perkara lain dan “Kempen Pakaian Beretika” ini ternyata telah mendapat sokongan penuh Ayahanda Naib Canselor.

“Kita memilih kempen ini adalah kerana melihat kepada permasalahan seperti berleluasanya mahasiswa memakai pakaian yang dilarang oleh universiti dalam usaha kita mencegah gejala sosial yang semakin membimbangkan khususnya mahasiswa Universiti Malaya.”, ulas Siti Nadzirah Bt Majeed, Timbalan Yang Di-Pertua PMIUM.

“Ayahanda Naib Canselor akan membantu kempen ini dengan berjanji memberi peruntukan sebanyak RM 500 dalam usaha melancarkan lagi kempen murni ini”, ujar Bendahari PMIUM, Khairul Nizam B. Mad Isa. – Umtoday.

No comments:

Post a Comment