Thursday, July 22, 2010

Mahasiswa Baru Dipukau 'Afrika'


22 Julai, Universiti Malaya : Seorang mahasiswa baru Fakulti Ekonomi, saudara Mohamad Saifuddin bin Bahar telah dipukau seorang warga 'afrika' sehingga mengalami kerugian hampir RM 1000.00.

Kejadian berlaku pada hari isnin lalu bertempat di CIMB Universiti Malaya apabila mangsa didatangi seorang warga afrika dan meminta bantuan kewangan dalam keadaan terdesak. Suspek mengatakan bahawa dia sangat memerlukan wang kerana tertinggal barang di KLIA.

Pada awalnya mangsa mengalami masalah komunikasi dengan suspek, kemudian suspek menulis di atas kertas di dalam bahasa inggeris untuk memudahkan komunikasi dengan mangsa.

Suspek mendakwa diri dengan nama sebagai 'Hafiz Muhamad' seorang warganegara negara Kanada dan menginap di kolej kediaman 12 dibilik bernombor B 203. Walaubagaimana pun, ketika ditinjau didapati bilik itu dihuni oleh mahasiswa asasi Pasum.

Mangsa membuat laporan di pejabat keselamatan Universiti Malaya seterusnya di balai polis pantai untuk tindakan susulan.

YDP Persatuan Mahasiswa Islam Um (PMIUM), Ahmad Syazwan Muhammad Hassan menasihati mahasiswa khususnya mahasiswa baru agar lebih berhati-hati dengan keadaan ini kerana menurut pegawai keselamatan ini adalah kes ke-2 berlaku di UM.

Diharapkan agar pentadbiran kampus serta kolej kediaman agar lebih mengambil perhatian dalam hal ini dan sama-sama membantu mahasiswa yang teraniya. Keselamatan mahasiswa haruslah dititikberatkan terutamanya berkaitan barangan peribadi mahasiswa dan keselamatan mahasiswi. - UMtoday

2 comments:

  1. classmate sye juga merupakan mangse keadaan.. tp nseb bek 25 inggit je dye telan..mase kejadian td...cara yg sme digunakn..

    ReplyDelete
  2. kalau kat kolej kediaman 12, international student lelaki stay kat tingkat 6

    ReplyDelete