Thursday, July 22, 2010

Mahasiswa Terpaksa Tangguh Belajar

Kuala Lumpur, 22 Julai; Beberapa orang mahasiswa Universiti Malaya (UM) dilaporkan terpaksa menangguh pengajian mereka bagi sesi kali ini akibat masalah kewangan yang menimpa mereka.

Mereka yang tidak mahu dikenali berkata, ini antara pengorbanan paling tinggi yang perlu mereka lakukan.

Menurut mereka lagi, mereka tidak sanggup untuk meneruskan pengajian kerana bebanan yuran dan kos hidup yang tinggi. Selain terpaksa menanggung keluarga di kampung, mereka terpaksa membayar yuran Universiti yang dilaporkan naik mendadak pada sesi kali ini.

“Saya rasa sedih tidak dapat meneruskan pembelajaran sesi kali ini. Hati saya ingin sangat belajar. Namun, kerana kasihan melihat ayah dan emak saya bertungkus lumus di kampung, saya terpaksa melakukan(tangguh pembelajaran) hal ini,” keluh salah seorang dari mereka.

Menurut mereka lagi, mereka sudah beberapa kali membawa perkara ini kepada Majlis Perwakilan Pelajar (MPPUM) namun aduan mereka tidak dilayan. Bahkan jawapan yang diterima sangat mengecewakan.

"Dimana mereka badan pelajar(MPPUM)? Kenapa tidak mahu mendengar rayuan kami? Keluhan kami? Dulu janji kami itu ini, nak bela kami. Tapi sekarang, kami bagi aduan diorang tolak. Bagi jawapan macam budak-budak," soal mereka dengan nada kecewa.

UMtoday cuba mendapat respon dari beberapa orang mahasiswa yang lain dan mereka juga merasa perkara yang sama. Menurut mereka lagi, mereka terpaksa mengambil kerja sambilan diluar bagi menampung kehidupan mereka seharian. -UMtoday

No comments:

Post a Comment