Monday, July 19, 2010

Suasana Gembira dan Sedih

19 Julai, Universiti Malaya: Seperti mana yang kita ketahui, Universiti Malaya sering mengeluarkan pemimpin negara, penjawat awam dan graduan yang berkualiti dan cemerlang. Saban tahun, pasti akan datang mahasiswa baru untuk mengambil alih tempat mahasiswa yang telah menamatkan pengajian di sini.

Tinjauan Umtoday terhadap mahasiswa tahun satu UM yang sekarang ini memasuki minggu ketiga di sini mendapati pelbagai jawapan diberikan apabila ditanya perasaan sepanjang berada di UM selama 2 minggu ini. Ada yang mengatakan sedih, gembira, seronok dan sebagainya.

Menurut Ahmad Danial, 20 Tahun dari Fakulti Perakaunan dan Perniagaan, “ Saya sedih dalam gembira sebab terpaksa menempuh alam baru tanpa persediaan yang cukup untuk menghadapi dunia metropolitan di sini.”

“Saya merasa sedih sebab terpaksa tinggal jauh dengan keluarga dan perlu kuatkan diri untuk berdikari dalam menghadapi suasana baru ini.” Kata Nor Rahmiah, 19 tahun dari Fakulti Pergigian yang berasal dari Sabah.

Namun ada juga yang sangat gembira apabila ditanya tentang pengalaman sepanjang berada di sini 3 minggu. Menurut Solihin Bashir , Mahasiswa Tahun Satu Fakulti Pendidikan, beliau gembira kerana mendapat ramai kawan baru. “Saya teruja mengenali ramai kawan dari bangsa dan agama lain, seronok bersama mereka yang berlainan dari kita, kawan-kawan Cina, India, dan negara-negara lain semuanya bagus-bagus dan mesra.”, ujar saudara Solihin.

Umtoday mendapati kebanyakan mahasiswa tahun satu merasa gembira dan teruja apabila ditanya tentang peluang dapat belajar di UM untuk mengorek dan membaja ilmu di Universiti Malaya ini yang juga universiti tertua dan terulung negara. - UMtoday

No comments:

Post a Comment